Dogoterapia w żłobku. Czy zajęcia te są potrzebne dziecku?
Wszyscy wiemy, jak wielką radość sprawia dzieciom kontakt ze zwierzętami. Ich obecność uspokaja, wywołuje uśmiech i pobudza ciekawość. Czy wiesz, że kontakt ze zwierzętami może mieć również pozytywny wpływ na rozwój Twojego malucha? Dogoterapia, czyli terapia z udziałem psa, to coraz popularniejsza metoda wspierająca rozwój dzieci w wieku żłobkowym. Jednak czy jest ona naprawdę potrzebna? Jakie korzyści przynosi i czy tylko psy mogą uczestniczyć w takich zajęciach?
Skąd się wzięła dogoterapia?
Choć dogoterapia jest stosunkowo nową metodą w Polsce, jej korzenie sięgają wielu lat wstecz. Pierwsze obserwacje dotyczące pozytywnego wpływu zwierząt na ludzi pochodzą już z XIX wieku. Jednak dopiero w XX wieku zaczęto prowadzić systematyczne badania i terapię z udziałem zwierząt. Jednym z pionierów w tej dziedzinie był amerykański psychiatra dziecięcy, Boris Levinson. W latach 60. XX wieku prowadził on badania nad dziećmi autystycznymi, które z trudem nawiązywały kontakt z ludźmi. Odkrył, że dzieci te znacznie chętniej wchodziły w interakcje z jego psem, Jinglesem. To odkrycie było przełomowe i zapoczątkowało nowe podejście do terapii z udziałem zwierząt.
W Polsce dogoterapia zyskała na popularności w latach 80. XX wieku. Jedną z najbardziej znanych postaci w tej dziedzinie jest Maria Czerwińska, założycielka Fundacji Przyjaźni Ludzi i Zwierząt CZE-NE-KA. To właśnie ona zaproponowała i upowszechniła termin „dogoterapia” w Polsce. Czerwińska wykorzystywała w swojej pracy psy ras pierwotnych, takie jak husky czy malamuty, które dzięki swojej łagodności i cierpliwości doskonale nadawały się do pracy z dziećmi i osobami dorosłymi.
Co daje dziecku dogoterapia?
Korzyści płynące z dogoterapii są niezwykle szerokie. Przede wszystkim, kontakt z psem pomaga dziecku rozwijać umiejętności społeczne. Maluchy uczą się empatii, odpowiedzialności, a także nawiązywania bliskich relacji. Ponadto dogoterapia wspomaga rozwój emocjonalny, pomagając dziecku radzić sobie ze stresem i lękiem. Zabawa z psempobudza zmysły, rozwija motorykę i koordynację ruchową. Co więcej, kontakt ze zwierzęciem ma pozytywny wpływ na rozwój mowy i komunikacji u dziecka.
Jakie psy biorą udział w zajęciach?
Psy są szczególnie dobrze przystosowane do współpracy z człowiekiem. Mają wrodzoną zdolność do odczytywania emocji i reagowania na nie. Ich obecność wywołuje u ludzi pozytywne emocje, takie jak radość, szczęście i poczucie bezpieczeństwa. Psy są również bardzo cierpliwe i tolerancyjne, co jest niezwykle ważne w pracy z dziećmi. Należy pamiętać, że nie każdy pies nadaje się do pracy z dziećmi. Psy uczestniczące w zajęciach dogoterapii muszą spełniać określone kryteria. Przede wszystkim muszą być zdrowe, łagodne, cierpliwe i dobrze socjalizowane. Ważne jest również, aby pies lubił dzieci i chętnie się z nimi bawił. Psy biorące udział w zajęciach z dziećmi przechodzą specjalistyczne szkolenia, podczas których uczą się odpowiednich zachowań.
Czy tylko psy mogą brać udział w zajęciach?
Chociaż psy są najczęściej współpracującymi zwierzętami w terapii, to niejedyne. W niektórych żłobkach i przedszkolach organizowane są również zajęcia z udziałem innych zwierząt, takich jak kury, czy koty. Wybór zwierzęcia zależy od wielu czynników, między innymi od wieku dzieci, ich zainteresowań oraz dostępności zwierząt. Ważne jest, aby zwierzę było bezpieczne i skore do kontaktu z dziećmi.
Dogoterapia to wspaniała metoda wspierająca rozwój dzieci w wieku żłobkowym. Kontakt ze zwierzętami przynosi wiele korzyści, zarówno na poziomie fizycznym, jak i emocjonalnym. Jeśli jeszcze zastanawiasz się, czy dogoterapia jest dobrym wyborem dla Twojego dziecka, warto porozmawiać z wychowawcą w naszym żłobku, który opowie Ci więcej o zajęciach.